1847

Den første danske jernbane mellem København og Roskilde indvies af Christian VIII. Turen tager 40 minutter! Stationsbygningen (ændret flere gange siden da) er landets ældste. Banen er blevet til på privat initiativ af sekretær i Rentekammeret Søren Hjort og bogholder Gustav Skram.

Den første jernbanebro over Algade/Københavnsvej laves (i dag Røde Port).
Syd for Røde Port anlægges en lille park med navnet Plantagen.

Den gamle Rimors Mølle brænder.

Det nordiske naturforskermøde afholdes 12/7 i Palæets gård med taler af bl.a. H. C Ørsted.
Man holder op med at hente vand til hoffet fra Hellig Kors Kilde. Til gengæld overtager en driftig københavner kilderettighederne og prøver at sælge vandet i hovedstaden (”Dansk Ramlösa”), men initiativet slår fejl.

Algade 3-7 - i dag forhus til BK-Bank - var oprindelig beværtninger. Nr. 7 erhverves af restauratør H. P. Hansen, som før da havde været hovmester for en baron og restauratør på et statsskib. Hansen satsede på kurgæster fra Maglekilde, som måtte blive sultne af al den sundhed, samt på jernbanens ingeniører, som snart ville dukke op for at føre banen videre til Korsør. Han rev det gamle hus ned og opførte et nyt, som han kaldte Stadt Hamborg, han ansatte en fransk kok, og tjenerne gik med grønne forklæder og kunne tale både tysk og fransk.

Søren Borch bliver atter fuglekonge. På hans skydetavle fra 1847 ses gavlen af Lillebørsen, hvor fuglebrødrene holdt til.

Forrige år    Næste    Kort    Register    Tidstavle