1655 Hans Svane |
![]() |
![]() ![]()
|
Borgersønnen Hans Svane er født 1606. Han gjorde sig mere gældende politisk end teologisk. Han blev en af de varmeste fortalere for indførelse af enevælde, og i forbindelse med stændermødet 1660 lagde han energi og veltalenhed i at få overbevist især adelen om, at det var den eneste løsning på landets store økonomiske problemer. Som tak for sin indsats fik han pengegaver af kong Frederik III, og han blev personligt udnævnt til ærkebiskop, den eneste af den slags, der har været i Danmark efter den katolske tid. Han døde 1668.
I en bog fra 1761, beskriver kgl. kobberstikker, Jonas Haas, 15 biskopper fra Sjællands stift, “Hvilke have levet siden Reformationen og indtil værende Tider.”
Han skriver om Hans Hansen Svane (biskop 1655-1668), at han var en af “de store Hiul, der egentlig dreve det herlige Verk med Enevolds Regierings Formens Istandsættelse, som til Rigernes Velfærd klogeligen blev anlagt og udført af disse tvende store Mænd paa Rigsdagen 1663.” Fem provster blev i øvrigt på et møde i Roskilde udvalgt til Rigsdagen. Biskop Svane “tilbød Hans Majestæt en uindskrænket Enevolds Magt i Geistlighedens og Borgerskabets Navn, tilbød og at sætte Liv og Velfærd til imod alle dem, som i nogen Maade ville giøre Hinder herndi.”
For sin indsats blev Svane: “Biesidder i Høieste Ret, og Præsident i Consistoria, men og ophøiet til ErkeBiskoppelig Værdighed, som ingen uden han efter Reformationen her i Rigerne haver opnaaet, dog uden at øve ErkeBiskoppelig Magt.” Derudover gav kongen ham store pengesummer, en karet, samt godserne, Svenstrup på Sjælland og Sundfjord i Norge. Biskop Svane var bidrager til den sjællandske gejstligheds enkekasse, og var optaget af tugt- og børnehuset på Christianshavn.
Mere
om Hans Svane fra Dansk Biografisk Leksikon (1887 - 1905).
"Ærkebiskop, var født 27. Marts 1606 i Horsens, hvor hans Fader, Hans
Olufsen Riber (d. 1615), var Borgmester; Moderen, Anne (d. 1637), var en Datter
af ndfr. anførte kongl. Historieskriver Hans Svaning i Ribe, hvis Navn Dattersønnen
fik, et Navn, han, som flere i Slægten, senere forandrede til Svane, medens han
dog stadig paa Latin kaldtes Svaningius. Efter at have nydt Undervisning i sin Fødebys
Skole sendtes han 1620 til den kongl. Skole i Sorø. Men da han efter o. 5 Aars
Skolegang her faldt i forskjellige Sygdomme, tog hans Svoger, den udmærkede
Latiner og lærde Theolog Christen Jensen, Sognepræst i Vejle og senere kongl.
Hofprædikant (VIII, 399), ham hjem til sig. Her kom han sig og gjorde under
Svogerens Vejledning saa god Fremgang, at han 1626 kunde afgaa til
Universitetet. Efter vel bestaaet Prøve blev han optaget i Huset hos den
daværende theologiske Professor Jesper Brochmand, der var bekjendt som en
udmærket Vejleder for de unge Mennesker, der fandt et Hjem hos ham. Da S. næst
Theologien med Iver havde kastet sig over de østerlandske Sprog, rejste han for
at opnaa videre Uddannelse i disse allerede 1628 til Franeker i Friesland, hvor
Sixtinus Amama, der havde et stort Navn som Orientalist, da var Professor. Da
denne udmærkede Lærer imidlertid døde efter 2 Aars Forløb, drog S. til
Wittenberg, hvor han fik et Hjem i den ansete theologiske Professor Hülsemanns
Hus. I Maj 1631 blev han kaldt hjem for at disputere for det kongl.
Rejsestipendium. Efter at have bestaaet Prøven under Brochmands Præsidium
begav han sig s. A. til Leiden, da Krigens Forstyrrelser ikke gjorde det
raadeligt at gaa til et af de lutherske Universiteter i Tyskland, hvortil
Stipendiet egentlig forpligtede ham. Efter 1 1/2 Aars Ophold her rejste han 1633
til Oxford. Medens han her med Flid benyttede det Bodleyanske Bibliothek, fik
han Meddelelse hjemme fra, at han i Sept. 1633 var beskikket til Professor ved
Universitetet i de østerlandske Sprog. For imidlertid at fuldende sin
Uddannelse heri drog han med Kansler Chr. Friis’ Samtykke først til Paris for
at nyde godt af den berømte Gabriel Sionitas Undervisning i Arabisk. Endelig,
efter o. 7 Aars Ophold i Udlandet, kom han hjem og overtog 1635 sit Professorat
efter med Berømmelse at have aflagt en offentlig Prøve paa sin Kyndighed i de
semitiske Sprog. Kort efter tog han Magistergraden. Som en af de yngre
Professorer beklædte han tillige i nogle Aar Posten som Universitetets
Notarius. 1. Sept. 1639 ægtede han Marie
Fuiren, Datter af afdøde
Dr. med. Jørgen F. og Margrethe Fincke, hvis Fader var den berømte gamle
Professor Thomas F. Ved dette Ægteskab blev S. ikke blot besvogret med den Tids
akademiske Aristokrati, men fik ogsaa en betydelig Formue.
Efter i 10-11 Aar at have virket paa den nævnte Plads i det filosofiske
Fakultet, uden dog at gjøre sig særlig bemærket, rykkede S. 1646 op i det
theologiske og blev s. A. kreeret til Dr. theol. af sin gamle Velynder Jesper
Brochmand, der nu var Sjællands Biskop. Inden mange Aar skulde han komme til at
indtage Brochmands Plads; thi da dennes 2 Eftermænd døde efter faa Aars
Embedsvirksomhed, befalede Frederik III 26. Juni 1655 Roskilde Kapitel at
sammenkalde alle Sjællands Kjøbstadpræster og
foranstalte Valg af en Biskop. Valget faldt paa S., som derpaa af Biskop P.
Vinstrup i Lund indviedes til «Superintendent» i Sjællands Stift. Det er i
denne Stilling, S. har vundet et Navn, der ikke vil glemmes i den danske
Historie, men ganske vist langt mere som Politiker end som gejstlig Tilsynsmand.
Som Theolog hørte han til den strængt orthodoxe lutherske Skole. Som
Videnskabsmand er hans Betydning omstridt. Thi vel har han i sin uhyre
vidtløftige Kommentar til Profeten Daniel (2 store Foliobind, 1654-66) lagt en
forbavsende Erudition for Dagen; men dermed er vel ogsaa det meste sagt, der kan
tjene til Værkets Berømmelse. Hans reviderede Udgave af H. P. Resens
Bibeloversættelse, almindelig kaldet «den Svaningske Bibel» (1647), kan
heller ikke i nogen betydelig Grad forøge hans Anseelse, da de vigtigste
Forbedringer vare foretagne af Resen selv, der indtil sin Død var vedbleven med
at rette i sin Oversættelse. Desuden fik S. en meget ubehagelig Mindelse om, at
han havde ladet det mangle paa tilstrækkelig Omhu ved Korrekturen, da
Socinianeren Stanislaus Lubienietz (X, 410) ved en Religionsdisputats i
Kjøbenhavn 1662 i Frederik III’s Nærværelse paaviste, at et af de vigtigste
Skriftsteder, der plejede at føres i Marken mod Socinianerne, fattedes i den
nævnte Bibeludgave. At S. derimod har været en Taler af Rang, hvad enten han
førte Ordet i det latinske eller det danske Sprog, kan næppe bestrides. For
Latinens Vedkommende kan henvises til hans «Laudatio funebris Christiani V,
principis Daniæ» (1648) og hans «Idea boni principis, oratio in Friderici III
inauguratione» (1651). Hans Dygtighed som dansk Taler, om end efter vor
Smag vel meget i Bedemandsstil, viste han ikke blot i sine Ligtaler over Fru
Sidsel Lunge, Henrik Lindenovs, (1657) og Christen Skeel Albertsen (1661), men
særlig under Forhandlingerne paa Rigsdagen i Kjøbenhavn 1660, hvor han kom til
at spille en politisk Rolle, der ikke er naaet af nogen anden dansk Biskop i det
lutherske Tidsrum, D.
G. Monrad alene undtagen.
Den kjøbenhavnske Rigsdags Historie kan ikke fortælles her. Kun Hovedpunkterne
af S.s energiske og følgerige Optræden kunne antydes. 5. Avg. 1660 udgik
kongl. Befaling til Landets Bisper om i Forbindelse med udvalgte af
Gejstligheden at møde i Kjøbenhavn 8. Sept. for at «fornemme og slutte paa,
hvad vi til Fædrelandets Sikkerhed og bedste agte at lade foregive og
proponere». I Henhold hertil indkaldte S. Præsterne i sit Stift til at møde i
Roskilde 28. Avg. for at træffe Valg af deputerede. De valgte
saa 5 af deres Midte; men Tallet indskrænkedes siden til 2, nemlig Provsterne i
Kjøge og Slagelse, M. Christen Madsen Tausan og M. Peder Villadsen, hvilken
sidste særlig blev S. en duelig Medhjælper i Udførelsen af de store Planer,
han i Forbindelse med Borgmester Hans Nansen havde om en Forandring i
Statsforfatningen, hvorved Adelens Magt kunde blive indskrænket til bedste for
Kongen og de uadelige Stænder. Det var S., som allerede ved Rigsdagens
Begyndelse foreslog, at kun Medlemmer af Rigsraadet skulde være berettigede til
Forleninger, medens Rigets øvrige Len skulde bortforpagtes til de
højstbydende. Hvad den af Regeringen forlangte Konsumtionsskat angik, da
erklærede han sig paa Gejstlighedens Vegne villig til at yde samme, naar Adelen
ogsaa kom til at bære sin Part af Byrden. Kongen lod ved sin Kammersekretær
Christoffer Gabel antyde for S. og Nansen, at det, som det gjaldt om, var, at
han kunde faa fri Hænder derved, at hans Haandfæstning blev kasseret og en
arvelig Regering indført. Mod dette Maal arbejdede S. nu med den ham egne
Energi uden at agte Adelens Modstand; Gejstlighedens deputerede fulgte ham i
sluttet Skare, ligesom Borgerstanden fulgte Nansen. Bispegaarden blev et vigtigt
Samlingssted for den lille Kreds, der var indviet i Kongens Planer, og ved
Stændermøderne var S. ved enhver Lejlighed den veltalende Ordfører for de
uadelige Stænder, som han opildnede til uforfærdet at holde fast ved deres
Krav paa Ligestilling og at støtte Kongens Ønske om Udvidelse af hans Magt
trods Rigsraadets og Adelens Modstand. Adelens Forsøg paa at indjage Præsterne
Frygt for, at de skulde miste deres Tiender, naar Adelen mistede sine
Forleninger, lykkedes det S. ved Provst P. Villadsens Hjælp at afværge, og
desuden opnaaede han en udvidet Fuldmagt fra dem til i alle Henseender at handle
og vedtage paa deres Vegne, hvad han ansaa for at være til Kongens bedste og
Fædrelandets Tarv. For øvrigt var S. Sjælen i de hemmelige Forhandlinger, som
ved Siden af Stændermøderne førtes med Hoffet, og som i Virkeligheden bleve
det egentlig afgjørende. Mellem Slottet og Bispegaarden færdedes Gabel idelig,
og paa sidstnævnte Sted oplagde de i Kongens Planer indviede Rigsdagsmænd de
Raad, der skulde bestemme Rigernes Statsforfatning for en lang Fremtid. 8. Okt.
var alt saa vidt forberedt, at Minen kunde springe, i det de uadelige Stænder
efter S.s Forslag vedtog «at tilbyde Hs. Majestæt Kronen som en Arvekrone».
Et Par af Borgerskabet overbragte Rigshofmester Joachim Gersdorff denne
Beslutning, der vakte
den største Bestyrtelse blandt Adelen. Da denne Stands Repræsentanter
imidlertid ikke vilde slutte sig dertil, henvendte de uadelige Stænder sig, med
S. som Ordfører, 10. Okt. umiddelbart til Kongen og overleverede ham det til
Rigsraadet indgivne Forslag. Under et voldsomt Tryk paa Adelen bragte de
følgende Dage den Sag Sejer, hvis Talsmand S. havde været. Rigsraadet og
Adelen maatte give efter. Da Stænderne 13. Okt. samledes paa Slottet, var S.
den af Ordførerne, hvis Tale især gav Mødet dets Præg, i det han i
højtstemte Udtryk takkede Gud for den opnaaede Enighed og lykønskede Kongen,
Dronningen og Kongehuset til Arverettens Erhvervelse, hvortil han fik hele
Forsamlingen til at svare Amen.
I de følgende Dages Forhandlinger, der førte til Haandfæstningens Kassation
og Enevældens Indførelse, hævdede S. den Anskuelse, at med Forbehold af
Rigets Udelelighed og Bevarelsen af den lutherske Konfession skulde alt andet
uden Indskrænkning overlades til Kongens fri Bestemmelse. Naar man dog tillod
sig at udtale den underdanige Formodning, at Hs. Majestæt «lader formere en
Reces saaledes, som det kan være ham, Riget og enhver Stand især til Gavn og
det gemene bedste», saa vare Udtrykkene, sikkert ved S.s Indflydelse, holdte
saa svævende, at de ikke i nogen betydelig Grad kunde hindre Kongens og
Hofpartiets Tragten efter en større Magtfylde end den, som Rigsdagens Medlemmer
havde tænkt sig. I den Tale, som Kansler Peder Reedtz ved den højtidelige
Arvehylding 18. Okt. havde det Hverv at oplæse for Stænderne, var Udtrykket
«Reces», der kunde tyde paa en konstitutionel Forfatning, da ogsaa ombyttet
med «Regeringsform». – Et meget langt Tidsrum af Danmarks
Forfatningshistorie var nu afsluttet, og en ny Tid var oprunden. Fraregnet selve
Kongen og Dronningen havde næppe nogen bidraget mere til Opnaaelsen af dette
Resultat af den kjøbenhavnske Rigsdag end Biskop S. Selv har han dog maaske
ikke anet, at Omslaget skulde blive saa gjennemgribende, som det blev. Dog
vidste han snart at finde sig til rette i de ny Forhold. Han var en Biskop, der
passede godt til den absolute Kongevælde. Lønnen for hans Virksomhed i denne
Sag udeblev da heller ikke.
Allerede tidligere havde Frederik III vist S. sin Gunst ved at tillægge ham et
Kanonikat i Roskilde (1658) og skjænke ham Ebberød Gaard og Mølle i Birkerød
Sogn (1659), ligesom Kongen for at bøde paa de Tab, S. havde lidt under Krigen,
da Svenskerne havde huseret ilde i Brønshøj, hvilket Præstekalds Indtægter
vare
tillagte Sjællands Biskop, i Juni 1660 havde bevilget, at S. maatte «nyde og
beholde de Bygninger og Hytter, der findes i den svenske Lejr paa Brønshøj
Kirkes og Præstegaards Grund, eftersom Kirken skal være brøstfældig og
Præstegaarden ganske nedbrudt». Efter Rigsdagen fløde Gaverne endnu
rigeligere. Foruden en større Pengesum og en Karret (et Kjøretøj, som næppe
nogen dansk Biskop før havde besiddet) skjænkede Kongen ham Svendstrup
Hovedgaard og Gods ved Ringsted og udnævnte ham til kongl. Raad, Medlem af
Statskollegiet og Assessor i Højesteret samt tillagde ham Titel af Ærkebiskop,
hvortil senere (1665) kom, at S. udnævntes til Præsident i det akademiske
Konsistorium, en Stilling, ingen før eller efter ham har beklædt, og som gav
ham Rang og Sæde over Rector magnificus. Da S. 1661 fulgte Prins Christian paa
hans Hyldingsrejse til Norge, gav dette Anledning til, at han ved Kjøb fra
Kronen (faktisk vistnok ved kongelig Gave) erhvervede Godset Bro eller Broland i
Søndfjord i Bergens Stift, senere kaldet Svanø efter dets ny Besidder.
S. var saaledes – og ikke mindst i egne Tanker – bleven en Stormand.
Universitetets Professorer fik det at mærke, og de synes at have haft nogen
Vanskelighed ved at finde sig til rette i de ny Forhold, da Ærkebiskoppen
forlangte Saadanne Hensyn tagne til hans Person, som man ikke var vant til.
Efter at være bleven Konsistoriets Præsident ansaa S. det ikke stemmende med
sin Værdighed at indfinde sig i Professorernes Forsamling; alt skulde dog gaa
efter hans Hoved. At der paa den Maade kunde opstaa ubehagelige Rivninger, er
let at forstaa. Man har sagt, vel nok med nogen Overdrivelse, at Rasmus Vinding
var den eneste Professor, S. stod paa en god Fod med; men faktisk havde han dog
ogsaa Strid med denne. Allerede inden S. var kommen saa højt til Vejrs, som han
senere kom, havde han 1659-60 haft en langvarig og bitter Strid med
Professorerne i Almindelighed og Dr. Chr. Ostenfeld i Særdeleshed angaaende et
Par Sager, som i og for sig ikke vare af stor Betydning, men dog behandledes som
Hovedsager. Den ene angik Besættelsen af Degneembedet i Universitetets
Patronatskald Taarnby, den anden drejede sig om Udbetalingen af det Legat
til Universitetet, Biskoppens Svoger Dr.
Henrik Fuiren havde
stiftet. Disse Stridigheder førtes med en saadan Paastaaelighed fra begge
Sider, at Kongen maatte lægge sig imellem for i det mindste at faa en ydre
At en Biskop, der som S. var kongl. Raad samt Medlem af Statskollegiet og
Højesteret, ikke kunde faa megen Tid til at tage sig af det ham paahvilende
kirkelige Tilsyn, kan ikke forundre nogen. Sommeren synes han til Dels at have
tilbragt paa sit Lyststed Ebberødgaard, da det berettes, at han oftere holdt
Præsteordination i Birkerød Kirke. Imidlertid er S.s Stilling til Kirken og
Præsterne ikke uden Mærkelighed. Ham skyldes Stiftelsen (1659 og 62) af den
gejstlige Enkekasse for Sjællands Stift, der har været en meget gavnlig
Foranstaltning. Særlig Opmærksomhed fortjener hans Plan om Oprettelsen af et
Konsistorialkollegium, under hvilket alle Sager vedrørende Kirke og
Universitet, Skole- og Fattigvæsen samt Legater skulde henlægges, altsaa hvad
vi vilde kalde et eget Ministerium eller Departement for Kirke- og
Undervisningsvæsen samt tillige en gejstlig Højesteret. Utvivlsomt har det
været S.s Tanke, at han selv skulde være Præses for dette Kollegium og
saaledes blive Ærkebiskop ikke blot af Navn, men ogsaa af Gavn; for øvrigt
kunde Planen være god nok. Gjennemført blev den dog ikke. Vi have endnu S.s
Udkast til en Instrux for Kollegiet (Ny kirkehist. Saml. V, 239 ff.); men vi
vide ikke, paa hvilket Skjær Planen er strandet. – De kongl. Privilegier, som
24. Juni 1661 bleve givne Gejstligheden, maa sikkert i alt væsentligt betragtes
som S.s Værk. De sigte – selvfølgelig med Underkastelse under den absolute
Kongemagt – til at skaffe Kirken og Gejstligheden en vis Selvstændighed og
Uafhængighed af de verdslige Myndigheder (Lensmænd, Fogeder osv.); men ikke
alt, hvad der i disse Privilegier fremstilles som Velgjerninger mod Præsterne,
var det i Virkeligheden. Navnlig gjør det et utiltalende Indtryk, at det
betegnes som en «synderlig Naade», at Præsterne «maa (dvs. skulle)
tilforhandle sig deres Præstegaardes Bygninger», medens det faktisk var et
Skattepaalæg paa dem (om end mod Erstatning af Eftermanden i Kaldet), opfundet
af S. for at skaffe Penge til at dække over, at Kongen under Krigen havde
forbrugt Fattigvæsenets Kapitaler og Legatmidler i Kjøbenhavn. Der er noget
hykkelsk i den Maade, hvorpaa S. her har ladet Kongen være Velgjører mod
Præsterne. Men det kan for øvrigt ikke nægtes, at Privilegierne indeholdt
adskilligt, der i væsentlig Grad har bidraget til at sikre den danske
Præstestand taalelige Kaar i vanskelige Tider. – Værre var det med
Forordningen af 24. April 1664, hvorved Præsterne
paa Landet indtil videre gjordes til Opkrævere af den ny Konsumtionsskat; thi
derved bleve de i egentlig Forstand Posekiggere, en Bestilling, der næsten med
Nødvendighed maatte gjøre dem forhadte af deres Sognefolk og bevirke, at
Præstens Besøg betragtedes som en ubehagelig Husundersøgelse, da han skulde
holde Regnskab med enhver Skjæppe Korn, der bragtes til Mølle, ja endog med de
smaa Kvantiteter, der i Hjemmene maledes paa Haandkværn, og kræve Afgift
deraf. Har S. ikke, for at lette Skattens Indkrævning, selv givet Anvisning paa
Præsterne til denne forhadte Bestilling, saa har han i ethvert Tilfælde ikke
gjort Saadanne Modforestillinger, at denne Nedværdigelse af Standen kunde blive
afværget. – Rosværdigt er det derimod, at han ved at forestille Kongen, at
det ikke gik an at fylde det theologiske Fakultet med Tyskere, fik et Par
Saadanne bortsendt, efter at de allerede havde indfundet sig i Kjøbenhavn. Han
gjorde nemlig med god Grund gjældende, at det vilde være den sikreste Vej til
at berøve de dygtigste danske Theologer al Lyst til Fremskridt, naar Udsigten
til disse Lærerstillinger var dem betaget.
Skjønt S.s Karakter ikke gjør noget ublandet godt Indtryk, vil ingen dog kunne
nægte, at han har været en betydelig Personlighed, vel egnet til at sætte
store Ting i Værk. Er han end maaske bleven beruset af den store Medgang, har
han dog ogsaa haft tiltalende Egenskaber. I alt Fald tyder den Mindetale,
Professor Matthias Foss holdt over ham, derpaa. Thi, skjønt Foss var noget
besvogret med S., bære adskillige af hans rosende Udtalelser om den afdøde
Biskop dog i den Grad Paalidelighedens Præg, at deres Rigtighed næppe kan
betvivles, selv om man afskriver en Del paa «Elogens» Konto. Dr. Chr.
Ostenfeld, der havde haft saa skarp en Strid med S., udstedte det akademiske
Program over ham, og i det er selvfølgelig ethvert Spor af gammelt Nag
forsvundet.
S., der i sine sidste Aar havde lidt af nogle Sygdomsanfald, sad dog i Højesteret Dagen før sin Død. Da Budskabet om hans Bortgang (26. Juli 1668) naaede Odense, sagde Professor Jacob Bircherod: «Jeg maatte nok tænke, at Manden ikke skulde leve længe; thi den sidste Gang, for 5 Uger siden, jeg besøgte ham i Kjøbenhavn, var han saa ydmyg, fryndlig og beleven, som jeg aldrig havde set ham før at være.» S. blev 62 Aar gammel. Ved hans Jordefærd i vor Frue Kirke var der, som Jens Bircherod siger, «en stor Folketrænge» samlet. Inden sin Død havde S. oprettet forskjellige Legater for trængende, og disse forøgedes af hans Enke, ovennævnte Marie Fuiren (d. 1694). Deres Søn Frederik S. arvede Svendstrup Gaard og Gods. Da han en Gang havde forbrudt sig mod de strænge Jagtlove ved at føre «en fuld Jagt» ind paa den kongelige Vildtbane, og det blev meldt til Christian V, sagde Kongen: «Det har Hr. S. Ret til; han er vor Jægermester», og lod strax et antedateret Patent for ham som saadan udfærdige. Svanø Gods tilfaldt Dr. Jens Foss, der var gift med Bispens Datter Anne Margrethe S. En anden Datter, Søster S., blev i 2. Ægteskab gift med Dr. Hans Bagger, Faderens 2. Eftermand paa Sjællands Bispestol."